laluan pinggiran

Tertarik dengan surat terbuka Dato' Baha Zain kepada Ketua Pengarah Pelajaran mengenai Bahasa Melayu dan bahasa subjek Sains dan Matematik...

Saya adalah di antara kumpulan terawal yang 'dipaksa' belajar semua mata pelajaran sains tulen dan matematik tambahan dalam Bahasa Melayu (sekitar hujung 1960an) di SBP ketika itu. Sekolah Alam Shah, Sekolah Seri Puteri dan Sekolah Aminuddin Baki adalah di antara beberapa 'makmal-makmal ujiannya'.

Masih ingat lagi betapa permulaan sukar yang kami lalui. Dan betapa semangat dibakar oleh guru-guru kami ketika itu!... juga kebanjiran guru-guru sains dari beberapa universitas Indonesia, turun membantu. Peranan Dato' Dr Hj Ariffin Suhaimi (yang kami panggil Pak Pin) dan Puan Adibah Amin di antaranya, perlu diingatkan semula.

Betapa juga pencapaian yang cemerlang menggunakan Bahasa Melayu dalam subjek-subjek sains dan matematik dibuktikan. Tidak kurang juga yang 'memenangi' biasiswa Colombo Plan dan yang serupa dengannya, di samping Biasiswa Persekutuan untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara...

Baca seterusnya DISI dipetik dari blog SifuPTS. Semoga ada manfaatnya, khususnya generasi muda yang mungkin telah dimangsa politikkan!