27 Rejab

Esok 27 Rejab, 1429... Jadinya malam ini adalah malam Isra' dan Mikraj.

Perkara ini pernah disebut sambil lalu ketika entri 1 Rejab / minda.JUMAAT 4 Julai 2008 DI SINI.

Seperti yang ditunjukkan dalam rajah, Isra' dan Mikraj adalah gabungan kisah-kisah realiti dan ghaib. Kisah dunia dan kisah akhirat, yang dipertontonkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. dalam perjalanan menemui Allah... yang membawa balik perintah solat fardu, 5 kali sehari.

Kali ini ingin disentuh pengajaran dari kisah-kisah "gangguan" perjalanan Nabi bersama Jibril dari Masjidil Haram dan Masjidil Al-Aqsa. Dari Makkah ke Baitulmuqaddis.

Kesemua gangguan di perjalanan itu tidak diendahkan Nabi. Baginda hanya bertanyakan apakah maksud yang tersirat dari gangguan-gangguan tersebut kepada Jibril.

SUARA-SUARA gangguan (panggilan kepada Nabi) yang sering diceritakan apabila kisah-kisah Isra' dan Mikraj dibacakan adalah, pertama YAHUDI, kedua NASRANI, ketiga SYAITAN dan keempat (kesenangan) DUNIA. Apakah kaitannya dengan realiti kehidupan umat Islam?

Itulah realiti agenda yang tidak pernah selesai, kecuali tibanya kiamat. Umat Islam akan terus-terusan digoda dan diasak dalam berbagai bentuk ciptaan Yahudi, Nasrani dan Syaitan dan agen-agennya. Tewasnya umat Islam kepada ketiga-tiga regu itu kerana kebanyakan "diganggu" dengan sindrom "ambil separuh, tinggalkan separuh" seperti mana perangai Yahudi dan Nasrani.

Umat akhir zaman diajar cintakan dunia melebihi dari akhirat. Atau dunia semata-mata!...