persekitaran YSB(6): ada apa pada NAMA?


Sering kita dengar bijak pandai berkata "Ada apa pada nama?"...

Di ruang ruang Ekonomi Berita Harian pagi ini, terpapar gambar di atas [tetapi... gambar dan ceritanya telah 'hilang' dari arkib berita...berita bergambar lain pula yang keluar. Pelik bin Ajaib punya kerja?]

Disebabkan gambar itu boleh menceritakan segalanya, entri ini tidak bercadang mengulas lanjut... Cuma hendak sentuh sedikit kisah seorang usahawan yang memiliki PhD itu sahaja. Beliau membeli jenama "IDEAL" dari sebuah syarikat di Jerman, setelah nama 'kampung'nya ternyata tidak membawa tuah. Kini produk keluaran Ideal Healthcare Sdn Bhd, di Kedah itu telah berada di pasaran 12 buah Negara!

Kesimpulannya: "...nama yang sesuai untuk entiti bisnes, produk dan perkhidmatan yang ditawarkan senenarnya PEMANGKIN kejayaan".

Ianya berupaya bertindak melakar dan membentuk persekitaran. Persekitaran yang boleh dikawal, berbanding hanya membiarkan persekitaran terus menerus menentukannya.

strategi ROBO


Kelmarin, ketika masuk kuliah KJ Method, Puan Sifu adalah tersebut berkenaan Strategi Lautan Biru (Blue Ocean Strategy)...

Di atas permintaan beberapa mentee, diberikan sedikit maklumat awalannya. Tetapi... kena berpindah rumah sekejap. Blog versi Bahasa Inggeris intellectual.INNOVATION.resources memberikan pengenalan kepada ROBOs.

Entri-entri khusus yang berkaitan 'strategi melaksanakan strategi' akan membicarakan strategi-strategi RedOcean dan BlueOcean... agar tidak 'lemas' dalam kedua-dua lautan tersebut (buzz words).

Sebagai makluman, buku Blue Ocean Strategy itu telah diterjemahkan ke dalam 39 bahasa setakat ini. Versi bahasa Indonesia telah berada di pasaran. Tidak lama lagi akan terbit versi Melayu dan Arab...

InsyaAllah, sedapat mungkin akan dipermudahkan maksud buzz words itu nanti. Sabar.