Minda.JUMAAT: Rejab...

Hari ini 1 Rejab 1429 Hijrah. Rejab bulan latihan... bersiap sedia untuk ketibaan penghulu segala bulan, Bulan Ramadhan - yang pasti tiba dua bulan lagi.

Banyak telah diperkatakan tentang kelebihan Rejab, justeru saya tidak berhasrat untuk mengulanginya. Yang paling penting adalah apakah pengajarannya untuk kita laksanakan, bukan sekadar senaraikan...

Rejab tersimpan didalamnya 1001 hikmah. Paling besar adalah peristiwa Isra' dan Mikraj... Perjalanan Rasulullah dari Masjid Haram ke Masjid Al-Aqsa di Baitulmuqaddis dan meneroka alam ghaib di tujuh lapisan langit dengan kebesaran kuasaNYA.

Paparan Isra' dan Mikraj adalah kepentingan perhubungan sesama insan (perspektif mendatar) dan perhubungan makluk dan Pencitanya - Allah (perspektif menegak).

Dari aspek matematik atau hukum fizik, ianya merupakan suatu rajah vektor di mana tindakbalas alam REALITI (Isra') dan GHAIB (Mikraj) itu menghasilkan ILTIZAM (Solat)... Hanya Allah Yang Maha Bijaksana.

Peristiwa Isra' dan Mikraj telah membawa turun perintah Solat... mudah tetapi amat berat sekali dilakukan! Itu sebabnya Rasulullah bersusah payah memohon Rahmat Allah untuk dikurangkan dari 50 kali kepada 5 kali sehari.

Renung-renungkan betapakah agaknya senario akhir zaman sekiranya umat Islam diwajibkan bersolat 50 kali sehari?