strategi JERUNG dan KELI

Tertarik analogi Apabila Jerung Terjun Masuk Kolam Keli Puan Sifu, dalam membicarakan strategi bisnes - khususnya bisnes buku dan penerbitannya.

Dalam membicarakan proses pemikiran strategik, atau berfikir secara strategis seperti yang dinyatakan Puan Sifu; perkara yang paling basik adalah soal-jawapannya.

Apa dia SOAL-JAWAPAN?

Dalam proses menggarap pemikiran strategik, ada dua alat atau instrumen penting yang digunakan. Pertama soalan. Keduanya jawapan... Semua orang tentu sudah arif tentang kedua-duanya, bukan? Sebenarnya, soal-jawapanlah yang membina kekuatan dalam proses tersebut.

Pengintegrasian di antara soalan kritikal dan keupayaan pengoperasian cadangan-cadangan jawapan kepada soalan tersebut dalam merealisasikan visi itulah dikatakan proses pemikiran strategik.

Berbedza dengan cara berfikir orang biasa (atau yang selalunya tidak mahu berfikir), berfikir secara strategik pada asasnya memaksa diri, mendesak naluri dan kadang kala sampai ke peringkat "memerah otak" sampai kering! (...kalaulah boleh kita ibaratkan otak manusia itu seupama kain basahan mandi di perigi) . Itu sebabnya tidak ramai orang "suka berfikir" cara sedemikian.

Kemahiran berfikir secara strategik menghasikan sekurang-kurang tiga cadangan jawapan kepada satu soalan kritikal, kearah pencapaian sesuatu matlamat atau pun impian (visi). Pertanyaan orang biasa selalunya perlukan jawapan. Orang luar biasa akan menyoal dirinya atau orang lain, tetapi sudah ada lebih tiga jawapan yang tersedia cara mengeoperasikannya sekali.

Entri-entri selepas ini akan menyentuh tentang kerangka minda proses pemikiran strategik.

Apa yang pasti semuanya itu telah kita alami sendiri. Mungkin tidak menyedarinya. Maklumlah, hidup seharian kita dikuasai minda separa sedar!