aplikasi STRATEGI

Strategi flanking vs berlawan dikupas hebat Puan Sifu. Bertali arus entri-entri berkenaan beberapa hari lepas. Ianya masih lagi belum reda nampaknya.

Mengapa Sifu begitu teruja untuk topik-topik itu dikongsi di dewan kuliah PTS? Jawapannya mudah. Itulah naluri dan hatinya yang ingin memandaikan bangsa!

Mari kita sambung pula bicara pemikiran strategik.
Baik strategi berlawan maupun strategi flanking, kedua-duanya memerlukan kemahiran soal-jawapan yang dinyatakan sebelum ini.

Kemahiran soal-jawapan itulah yang membuka luas minda kita. Seluas-luasnya. Keadaan sedemikian kita kenali sebagai MINDSET. Pemikiran strategik itu adalah mindset atau cara berfikiran tentang bisnes atau organisasi.

Apa yang membedzakan befikir secara strategik berbanding dengan yang tidak secara demikian? Ciri-ciri berikut dapat membantu:

a. memberi fokus jangka panjang, bukan jangka pendek,
b. melibatkan "sistem" berfikir,
c. memberi fokus keatas gambaran yang besar, bukan yang sempit,
d. fokus dalam mengenalpasti peluang tersedia ada, dalam memaksimumkan kesempatan,
e. melibatkan proses analitikal dan kreatif,
f. menyemak semula andaian-andaian yang dibuat,
g. antisipasi ke atas maklumat-maklumat yang kurang tepat (yang mungkin digunakan sebelum itu).

Entri-entri akan datang akan membicarakan ciri-ciri tersebut.

Hujung minggu ini pula akan berkongsi sedikit pengalaman yang ada, bersama sebuah agensi Kerajaan Negeri Melaka yang baru diperbadankan. Matlamatnya adalah sebagai pemangkin dalam mencetuskan pemikiran strategik, khususnya dikalangan pasukan pengurusan organisasi berkenaan - khususnya ketika proses pembentukan halatuju strategik bisnes 20 tahun akan datang. InsyaAllah.