kekuatan NILAI TERAS


Kita teruskan lagi bicara pemikiran strategik.

Sebelum ini, telah disentuh di antara lainnya perkara-perkara berkaitan Peta Minda, Soal-Jawapan, Berfikiran Jauh dan Target... Jika ini pertama kali membacanya, rujuk dahulu entri-entri berkenaan - sekadar untuk pelarasan dan penyaman minda.

Entri Puan Sifu berkenaan Konflik Nilai menarik perhatian minda pagi ini.

Pemikiran strategik menuntut suasana dan persetikaran yang dapat merangsang ke arahnya. Salah satu alat pengurusan yang sering digunakan sesebuah organisasi itu adalah dengan menggunakan kerangka dan landasan yang dikenali sebagai NILAI TERAS. Ada yang menyebut hanya sebagai NILAI sahaja, ada pula sebagai NILAI-NILAI BERSAMA. Kita ambil sahajalah yang tengah...

Apa dia NILAI TERAS?

Nilai dalam konteks di sini adalah yang sukar dinilai, atau tidak boleh dinilai. Tidak ternilai!
Nilai itu adalah sesuatu yang abstrak. Dikatakan abstrak kerana ianya terdedah kepada penafsiran berbedza-bedza, bergantung dari perspektif mana penilai menilainya.

Tafsiran yang ingin di bawa disini hanya dari perspektif pengurusan organisasi dan bisnes sahaja. Di atas sifatnya yang abstrak, ianya perlu dipasak ke minda semua, dengan mengait-lekatkan aspek-aspek strategi, struktur, sistem, stail, staf dan skil yang di tentukan di dalam organisasi dan bisnes kita. Kekuatan Konsep 7S (McKinsey). Kita akan bicara Konsep 7S ini di lain masa.

Nilai teras itu ibarat rukun organisasi atau bisnes. Makamnya wajib! Wajib diAMALKAN oleh semua anggota dalam organisasi. Apabila (bukan kalau...) telah diamalkan ianya menjadi budaya. Apabila nilai teras telah dibudayakan, segala yang direncanakan selepas itu adalah menjadi suatu kebiasaan.

wooohhh.!!! agak panjang juga untuk menjawab siri Apa dia? kali ini. Tetapi jangan risau, untuk memudahkan lagi kefahaman, ikuti contoh ini.

Intellectual Innovation Resources Sdn Bhd (iiR) adalah sebuah syarikat pembekal latihan dan konsultan dalam pembangunan modal insan, khususnya dalam aspek-aspek pembangunan strategik dan pengukuran prestasi. Nilai teras yang diterapkan adalah "Innovation, Wisdom, Responsibility".

Sekali imbas ketiga-tiga nilai teras itu memberi gambaran bisnes yang dikendalikan oleh iiR. Apabila iiR berinteraksi dengan pelanggannya tiga rukun iiR itulah yang dipegang. Itulah rukun persempadanan komitmen kepada pelanggan. Dalam pasaran latihan kepakaran, kita tidak boleh mengistiharkan syarikat kita boleh lakukan semua jenis benda di muka bumi ini! Bungkus cepat!

Jumpa lagi di bicara akan datang yang akan menyentuh sistem berfikir. Salah satunya model minda "the fUTURE is NOW", insyaAllah.