matlamat, sasaran, TARGET

Sejauh mana sekali pun keupayaan kita berfikir ianya hanya menjadi impian maya, jika tidak diletakkan matlamat atau sasaran atau target!

Mengapa perlu ada target?

Tentu sekali untuk memacu minda kita ke arah yang dituju. Apabila jelas targetnya, akan jelaslah peta minda kita. Target berupaya merangsang, memotivasi dan menjana tindak-tanduk untuk terus fokus kepada strategi yang ditetapkan.

Target tanpa pengukuran pasti akan menjejaskan perayauannya! Pengukuran itu diibaratkan sebagai aliran minda. Aliran dinamik. Ianya selalunya disebut sebagai pengukuran prestasi. Tujuannya satu - memantau kemajuan, tentang apa yang sedang berlaku dan dilakukan. Secara berkala atau pun sepanjang masa.

Baru-baru ini kita dengar MB sebuah negeri mencanangkan bahawa anggota kerja di sektor awam negeri tersebut telah diberikan Kad Prestasi masing-masing. Macam report kad, semasa sekolah dahulu. Ingat lagi tentang perkara itu? Mungkin ramai yang tersenyum mengingatkan kisah-kisah report kad sekolah dahulu...

Dalam perkhidmatan awam, kini telah mula melaksanakan KPI (Key Performance Indicator). Perkara tersebut sebenarnya perkara biasa di sektor swasta atau pun yang menjalankan bisnes. Mengapa KPI ini baru sekarang mendapat perhatian? Tunggu, akan dibicarakan kemudian.