KPI Dashboard

fORMULA 5P: PERHUBUNGAN

Assalamualaikum & selamat sejahtera,
Sabtu,

Kita sambung perbincangan kita. Perhubungan Awam dan Public Speaking (Pengucapan Awam) yang baik adalah FORMULA 5P yang ke3. Seorang pengarang perlu mempunyai keupayaan berkomunikasi dan hubngan awam yang baik. Komunikasi di sini dimaksudkan boleh bercakap dan meluahkan idea yang ada pada karya yang ditulis.

Kebanyakan pengarang melihat biarlah karyanya bercakap bagi dia. Ini kesilapan yang besar, hanya sekadar karya tidak membina kredibiliti karya tersebut. Pengarang perlu menambahkan keyakinan kepada karya dengan bercakap mengenai ideanya.

Saya ada pengalaman dengan beberapa orang pengarang, pihak syarikat saya sudah mengaturkan satu program di sebuah kedai rangkaian yang terkenal dan besar di ibu kota. Program tersebut adalah bagi memperkenalkan buku karya beliau kepada umum. Inilah antara kaedah promosi yang sering digunakan bagi menonjolkan buku karya pengarang kepada orang ramai. Si pengarang tidak bersetuju sebab alasannya dia tidak boleh bercakap.

Bagaimana karya tersebut hendak jadi bestseller apabila pengarangnya takut untuk kehadapan dan menambah kredibiliti kepada buku tersebut? Bagaimana hendak menghasilkan peminat kepada karya kita apabila kita tidak memperkenalkannya kepada orang luar? Ini yang perlu ditengok dan difikir oleh seorang pengarang. Apabila kita melihat karya-karya bestseller luar yang mencecah nilai jualan berjuta dolar.

Kebanyakannya adalah daripada pengarang yang boleh keluar dan bercakap idea karyanya. Ia dikenali dan diminati oleh peminat buku. Stephen R. Covey, Norman Vincent Peale, Anthony Robbins dan ramai lagi. Semuanya bercakap dan berkomunikasi kepada orang ramai mengenai buku mereka. Di Malaysia pun apa kurangnya, di PTS karya-karya bestseller seperti karya Dato' Dr. Fadzilah, Ahmad Naim Jaafar, Ahmad Fadzli Yusof, Dr. Robiah K. Hamzah dan Ann Wan Seng adalah mereka yang bersedia bercakap tentang idea mereka.

Perhubungan penulis dengan penerbit terutamanya editor perlu dijaga dengan baik. Perhubungan inilah yang memberikan timbal balas baik kepada buku. Ada sesetengah penulis tidak mahu bertolak ansur dan bertoleransi dengan teguran penerbit ataupun editor. Mereka merasakan bahawa karya mereka sudah cukup sempurna.

Penerbit dan editor bercakap bagi pihak industri. Mereka sudah lama berada dalam industri dan memahami keadaan pasaran buku. Apa yang mereka cakapkan menggambarkan apa kehendak pasaran. Pengarang yang baik selalunya bertolak ansur dan memberikan kerjasama baik kepada penerbit. Ia memudahkan buku tersebut dinaiktaraf bersesuaian dengan kehendak pasaran. Dalam keadaan begini, penerbit pun merasakan bahawa pelaburan yang dibuat berbaloi dan tentu mereka akan menambahkan lagi pelaburan kepada pengarang yang menjaga hubungan dengan mereka.

Sabtu pengarang yang bagaimana? Bersambung esok hari....

PETIKAN DARI SUMBANGAN:
MQ Human Development
188 Jalan Tengku Sulaiman, 28700 Bentong, Pahang Darul Makmur, Malaysia