fORMULA 5P: PENYELIDIKAN

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,

Sabtu,

Kita kembali kepada FORMULA P yang ke 4 iaitu penyelidikan. Bagi sesebuah karya menjadi bestseller ia perlu dibuat dengan kajian yang mendalam. Bukan sekadar bercerita yang tidak mempunyai fakta. Seorang pengarang yang ingin jadi pengarang bestseller perlu peka dengan situasi dan kehendak pembaca semasa. Cara yang paling mudah bagi mengesan trend pembaca adalah berdasarkan beberapa indikator. Indikator tersebut adalah:

a) Isu semasa terhangat sekarang dan akan datang:

Para penulis harus melihat apakah isu yang sedang diperkatakan sekarang. Sebagai contoh di dalam kegawatan ekonomi sekarang ini orang sedang sibuk bercerita mengenai cara mudah buat duit. Jadi buku-buku yang seumpama itu memang laris dalam pasaran. Buku mengenai bekerja dari rumah, buat duit melalui internet, MLM dan subjek kewangan lain adalah subjek terhangat pada waktu ekonomi gawat.

Kemudian para penulis cuba buat penilaian isu yang akan jadi hangat di masa hadapan. Sebagai contoh sekarang sedang sibuk diperkatakan bahawa pilihanraya akan diadakan pada hujung tahun ini. Antara buku yang dijangka hangat adalah buku mengenai kepimpinan, politik Islam, cara bercakap dan memilih pemimpin.

Kesemua ini perlu bagi memastikan karya yang dibuat diterima pasaran pada masa betul.


b) Melihat carta bestseller tempatan dan antarabangsa:

Penulis perlu peka dengan carta bestseller. Di Malaysia carta bestseller yang popular adalah di MPH Bookstores dan Popular Bookstores. Kedua-dua syarikat ini mempunyai rangkaian kedai di seluruh daerah besar Malaysia. Carta mereka ini boleh dijadikat indikator terbaik pembaca tempatan. Namun begitu berdasarkan senarai tersebut (saya ada senarai penuh buku terbaik setiap outlet MPH seluruh Malaysia daripada tahun 2000 hingga sekarang, ini P&C) kita boleh lihat beberapa trend berbeza di antara satu kawasan dengan kawasan lain. Ini menarik untuk dikaji oleh penulis.

Carta antarabangsa yang bagus dilihat adalah Amazon.Com ataupun PublishersWeekly.com. Kedua-duanya memberikan gambaran trend antarabangsa. Ada kebarangkalian trendnya tidak banyak berbeza di Malaysia. Cuma kita ada perbezaan budaya. Itu yang perlu diambilkira. Carta yang menjadi rujukan utama di barat adalah New York Times Bestseller List. Ini juga bagus untuk dikaji.

Berdasarkan maklumat di atas, kita boleh membuat kesimpulan mengenai trend pembaca. Kemudian berpandukan maklumat ini kita boleh melihat bagaimana untuk menulis karya kita.

Satu lagi, karya yang baik perlu dibanyakkan dengan cerita-cerita. Ia boleh berdasarkan cerita-cerita lama seperti kisah dari Quran, hadis, cerita rakyat juga cerita semasa. Cerita-cerita ini sebagai resipi penarik kepada karya. Adunan cerita dan fakta menjadikan karya tersebut mempunyai magnet tarikan hebat.

Sabtu sudah mulakan penyelidikan?

PETIKAN DARI SUMBANGAN:

MQ Human Development
188 Jalan Tengku Sulaiman, 28700 Bentong
Pahang Darul Makmur, Malaysia