iman menuntut

Kelmarin, Ahad ketiga setiap bulan giliran Ustaz Roslan Muhammad. Tazkirah ringkasnya selepas solat Suboh di MDE Subang Jaya kali ini menyentuh tentang TUNTUTAN-TUNTUTAN KEIMANAN.

Berikut adalah intisari kuliah - tuntutan-tuntutan yang wajib - yang sempat dicatat. Ada lapan tuntutan yang dikupas - (berserta dengan dalil-dalil Al-Quran dan Hadisnya).

Tuntutan #1
Membenarkan apa yang datang dari Allah. Tanpa syak wasangka!.. Apa-apa yang diwahyukan dalam Al-Quran dan Hadis Nabi s.a.w. Menerima dengan yakin kebijaksanaanNYA.

Tuntutan #2
Taati Allah dan Nabi. Yakini janji-janji Allah serta bersedia melaku /meninggalkan segala perintah dan adanya dosa dan pahala, sebagai balasannya.

Tuntutan #3
Laksanakan ibadat yang wajib dalam agama. Bersungguh-sungguh dan beristiqamah - itulah tanda hatinya telah disuntik dengan cahaya iman...

Tuntutan #4
Dalam melaksanakan ibadat yang wajib, jauhi juga yang haram.

Tuntutan #5
Sentiasa bertaubat dan beristiqamah dalam memohon keampunan di atas kesilapan dan kecuaian, akibat tuntutan nafsu dan syaitan!

Tuntutan #6
Laksanakan yang maaruf dan cegah yang mungkar. Inilah tuntutan 'berangkai' yang paling utama. Dengan kuasa / Tangan /Hati... sesungguhnya dengan hatilah yang paling lemah. Justeru, kalau dengan hati pun tidak upaya, itulah tanda pupusnya iman!

Tuntutan #7
Sentiasa membimbing ke jalan Allah. Berjihad menentang usaha-usaha yang cuba menyesatkan!

Tuntutan #8
Menerima kepimpinan orang yang beriman dan menolak yang derhaka kepada Allah. Hukumnya wajib. Dan paling asas dalam soal kepimpinan - guna memakmurkan bumi Allah.

Tuntutan-tuntutan iman itu
HIDUP! Dan terus menuntut;

Jika mati iman maka matilah seseorang itu sebelum ia dimatikan!