minda.JUMAAT: bahasa minda

Minda adalah anugerah Illahi yang amat kompleks untuk difahami. Setiap makluk yang bernama manusia dijadikan dalam berbagai kelompok dari keturunan yang sama - Adam dan Hawa.

Setiap kelompok manusia itu berkomunikasi dalam bahasa yang diselaras dan diserasikan dengan minda mereka. Ia adalah separa sedar. Amat penting dalam berimiginasi... berangan-angan. Berfikir!

Sepintas lalu ingin ditekan di sini bahawa keberkesanan bahasa minda itu menjurus kepada bahasa yang kita kuasai. Bayangkan betapa kesan keupayaan berfikir seseorang itu apabila kestabilan imiginasinya menemui jalan 'sukar' - konflik di antara minda separa sedar (imiginasi) dan emosinya!

Dalam konteks ini, ketidakupayaan menguasai sesuatu bahasa (contohnya bahasa Inggeris dalam kaedah PPSMI) tentu sekali akan melemahkan daya berimiginasi seseorang. Daya fikir bercelaru - dan yang pasti menjejaskan proses pembelajaran.

Bagaimana mungkin melahirkan kecemerlangan di kalangan anak kampung yang serba kekurangan, dipaksa berfikir dan mempelajari sesuatu ilmu dalam bahasa yang tidak serasi dengan bahasa mindanya?

Betapa nanti akan kita lihat kelompok yang terpinggir dari arus perdana (atau yang terabai di atas perbezaan politik) dari aspek-aspek ekonomi, sosial dan infrastruktur pembelajaran menjadi mangsa 'kecicirian'...

Semoga Allah selamatkan generasi yang ibu bapa mereka sebelum ini 'buta jawi' tidak ditimpa nasib malang sepanjang zaman... Menjadi kufur kerana kefakiran zamannya!