prestasi berhelah

Di pagi minggu teringat kembali aktiviti hujung tahun... dalam sesebuah organisasi, November /Disember merupakan bulan-bulan 'menilai prestasi'.

Dalam banyak hal, di mana proses memuktamadkan sasaran (target) pencapaian yang dijangkakan di awal tahun bukan merupakan proses yang jelas; inilah ketikanya kedua-dua pihak menjadi 'tertekan'!...

Apa tidaknya, prestasi 12 bulan mungkin hanya berdasarkan kepada 'tindak tanduk' di antara pihak yang dinilai dan yang menilai... kepada yang pandai 'menonjol diri' di garisan penamat cemerlanglah jadinya!

Sebaliknya, jika di saat-saat 'berjaga-jaga' itu pihak yang dinilai 'tertanduk' perut si penilai; habislah jadinya...

Ini pula kisah kehidupan yang ada kaitannya dengan 'prestasi'. Saya sebut sebagai prestasi berhelah. Terlalu sering diamalkan. Diamalkan oleh mereka yang jelas tahap integritinya rendah... yang cuba memerangkap pendengar yang membuat penilaian ke atasnya!

Cuba bayangkan ungkapan-ungkapan serupa ini. Pernah dan biasa kita dengar dalam kehidupan harian. Selalunya dalam keadaan terdesak, mungkin. Apabila ingin menonjolkan prestasi diri sendiri - yang bukan sebenarnya:

" ...sebenarnya sayalah yang bantu Si Anu tu (menjadi hebat),
...kalau bukan saya yang coach dia, jangan harap dia....;
...dia tu tahu apa? saya yang ajar dia!
...semua orang tak betul! "


Jadi awasilah mereka-mereka yang menggunakan taktik "prestasi berhelah" ketika mana hendak menonjolkan kehebatan diri sendiri... Sebenarnya dia menikam dirinya sendiri (mengunakan pisau ditangan orang lain)!