minda.JUMAAT: rehat

Minda adalah sesuatu yang amat hebat dalam penciptaan manusia. Untuk memastikan ianya sihat, ia perlu rehat sewajarnya - tetapi bukan direhatkan!

Minda akan menikmati kerehatan dengan aktiviti dan amalan. Justeru, pastikan ruang-ruang minda dimasukkan dengan pengalaman-pengalaman yang mendamaikan. Hindarkan agenda-agenda buruk menyeludup masuk. Mengelamun di dalam persekitaran (udara) yang menyegarkan dan membaca adalah aktiviti sokongan yang amat berkesan.

Mungkin aktiviti-aktiviti berikut boleh diamalkan, untuk mencapai matlamat kesejahteraan minda:

a. Wujudkan kelainan tempat dan suasananya dalam mengendalikan tugasan rutin harian;

b. Sering berinteraksi dengan orang-orang yang berbedza dari aspek perspektif pemikran dan personalitinya; dan

c. Strukturkan tugasan dalam bentuk 'agenda mesyuarat'.

Namun, Islam telah mengajar kita dengan berbagai amalan untuk matlamat yang serupa - mungkin telah kita lakukan tanpa disedari... Di antara lainnya: Membaca Al-Quran; Berdoa dan berzikir sebelum tidur dan Qiamulail. Yang pasti, hanya yang mengamalkannya sahaja akan dapat menceritakan betapa kerehatan minda itu dapat dikecapi.

Nota:
Gambar di atas adalah sudut 'Taman Herba' mini halaman rumah, dirakamkan awal pagi semalam, yang berfungi 'tiga-dalam-satu'... suasana hijau, hiasan laman dan perubatan tradisional (yang sedikit sebanyak telah membantu jiran-jiran yang memerlukan).