minda.JUMAAT: ...ganda 120,000

minda.JUMAAT kali ini memetik satu dari 38 kisah "Di Atas Sajadah Cinta" karya Pak Habiburrahaman...

Intisari kisah ke 10: "Sedekah Berlipat 120 Ribu Kali". Ianya tentang keindahan hati yang pemurah, diriwayatkan Fudhail bin 'Iyadh.

"...Seorang pengembala kambing menjual seekor kambingnya dengan harga satu dirham, untuk membeli tepung. Dalam perjalanan ke pasar, beliau bertemu dua orang yang berkelahi. Mereka berkelahi kerana berebutkan satu dirham. Di atas keinsafan belas hatinya maka diberikannya satu dirham yang dimilikinya itu... yang akhirnya tidak dapat membeli tepung yang diminta isterinya!

Tiada kambing lagi untuk dijual. Isterinya mengumpulkan apa sahaja barang di rumah yang ada, untuk dijualkan... Tiada siapa yang ingin membelinya. Akhirnya bertemu dengan seorang penjual ikan. Ikan yang dibawanya semua telah busuk. Kedua-duanya akhirnya bersetuju dengan berdagang secara 'bater-trade'...

Ketika menyiang salah seekor ikan busuk itu, isterinya menemui sebiji mutiara dari perut ikan tersebut!...Kerana beliau tiada ilmu tentang nilai mutiara itu, dibawanya kepada mereka-mereka yang arif tentangnya.

Pakar mutiara 1: "Aku mampu beli 40,000 dirham. Jika kamu mahu lebih, berjumpalah orang ini...
Pakar mutiara 2: "Aku mampu beli 80,000 dirham. Jika kamu mahu lebih, berjumpahlah orang ini...
Pakar mutiara 3: "Aku mampu beli 120,000 dirham. Aku rasa tiada orang lain yang mampu bayar lebih dari itu!..."

Nota: Episod akhir kisah itu suspen sedikit....bacalah sendiri kisah tu!