KPI Dashboard

Jakarta banjir...

Program 8H7M Jakarta di akhiri semalam dengan banjir kilat. Sebenarnya hujan lebat mula turun sebaik kami turun dari Gunung Tangkuban Parahu di Bandung tempoh hari. Sejak itu banjir mula melanda beberapa bahagian Jawa Barat.

Hujan yang agak lebat turun sejak malam Jumaat di Jakarta. Seawal jam 08:30 kami ke Plaza Senayan... walau pun kedai buku Kinokuniya buka jam 10:00...kerana ingin tunaikan hajat beberapa rakan bloggers yang kepinginkan beberapa tajuk buku Indonesia.

Kami bergegas balik ke hotel. Teksi yang kami naiki mula meredahi takungan air di beberapa kawasan laluan di Bandaraya Jakarta... keadaan mula cemas! Kami pastikan teksi yang sama menunggu untuk ke lapangan terbang.

Jam 12:00, Pak Bambang (daripada Surabaya, pemandu teksi itu) memaklumkan Jakarta mulai dilanda banjir. Beliau mencadangkan melalui lebuharaya (tol) alternatif, selamat tetapi jauh... "bisa saja Pak, asalkan kami sampai airport!" Jawab saya cemas.
Memang benar jangkaan beliau (yang sudah biasa dengan keadaan). Namun, hanya beberapa km terakhir, tersangkut (jarak 1km sahaja) satu jam kerana melalui kawasan kerja-kerja pembinaan jembatan.

Waktu itu jam 14:30. Flight AK955 ke KL dijangka berlepas 15:10... mohon bantuan anak di Malaysia untuk hubungi AirAsia... Mungkin pembaca dapat bayangkan keresahan kami ketika itu!... Namun, kami besyukur tidak terperangkap dalam banjir kilat Jakarta.

Sampai di lapangan terbang jam 15:30, kami dimaklumkan landasan ditutup dari jam 13:00 hingga 17:00, kerana cuaca buruk dan merbahayakan pesawat. Tarik nafas lega... buat sementara sahaja!

Tiga kali 'tukar flight'. Akhirnya meninggalkan Jakarta (yang dilandar banjir) jam 22:30. Sampai rumah di Subang Jaya jam 02:00, awal pagi Sabtu. Alhamdulillah!

Mungkin peristiwa-peristiwa banjir secara kebetulan...ketika tinggalkan Dubai, Bandung dan Jakarta... [macam bomoh bawa hujan pula...Sering juga 'membawa hujan' apabila pergi kesesuatu tempat yang telah beberapa lama tidak turun hujan... Betapa besarnya perencanaan Allah!].

Kunjungi lapuran-lapuran salah sebuah stesen TV Indonesia DI SINI yang mungkin dapat memberi gambaran betapa 'kelam kabutnya' Jakarta semalam...lagi berita Jakarta lumpuh