berfikir songsang...

Bukan berhasrat untuk mengajar ilmu songsang. Atau ajaran sesat! Iannya sekadar merangsang minda di pagi Ahad... hingga ke malam Isnin nanti.

Salah satu buku yang dibawa balik dari Jakarta tempoh hari adalah "Whatever You Think, tHINK tHE oPPOSITE". Sebuah buku terjemahan Indonesia oleh esensi, Erlangga Group Jakarta. Karya asal Paul Arden, dikatakan sebagai salah seorang penulis buku bestseller dunia... [Nota: Bukan untuk mempromo buku ini...]

Catatan di muka dalam berwarna merah (m.s. 2):
"...Buku ini tentang cara berpikir yang salah
tetapi merupakan cara yang benar untuk menang
".

Dan dipetik juga salah satu ungkapan asalnya:
Ask for a slap in the face -
Truth hurts, but in the long run it's better than
a pat on the back!


Nota
1. Jika inginkan pandangan daripada seseorang tentang karya kita, jangan tanyakan apa yang ingin didengari (yang benar) - tanyakan yang salah!

2. 20 tahun yang lalu ketika bertugas di sebuah Kementerian, pernah beberapa kali memperakukan cadangan yang 'salah' (dan memberi kesan yang negatif jika cadangan diterima) kepada boss untuk kelulusan. Namun dalam masa yang sama (seperti kebiasaannya), menyediakan cadangan 'pilihan' yang ditonjolkan sebagai 'tidak relevan'... [Sempat bersama beliau selama 12 bulan, sebelum bersara wajib 1986]

Mengapa? Dalam banyak kes, boss saya itu (dari spesis yang sering) tidak akan menerima cadangan anak-anak buahnya!... Spesis yang sering terasa tergugat, jika anak-anak buahnya memiliki idea yang baik dan dapat menyelesaikan masaalah berbanding dirinya...dan tidak mahu menampakkan sesuatu keputusan yang dibuat itu datangnya daripada orang lain!

...Pernah melalui seperti itu?
Cuba gunakan pendekatan 'berfikir songsang'!