minda.JUMAAT: 10 Muharram

Sekadar ingat-mengingatkan, hari ini Jumaat 9 Muharram 1429H dan esok 10 Muharram (tetapi di Timur Tengah, Eropah dan rantau Balkan - hari Jumaat sudah 10 Muharram...).

Salah satu dari berbagai amalan sunat yang disarankan Nabi Muhammad s.a.w adalah berpuasa sunat di hari 10 Muharram - yang juga
dipanggil hari 'ASYURA.

Aisyah telah berkata : pada hari 'Asyura orang Quraish pada zaman Jahiliyah berpuasa, dan Rasulullah saw berpuasa dengannya. Tatkala tiba Rasulullah di Madinah baginda berpuasa, dan memerintahkan manusia berpuasa dengannya, maka tatkala difardukan Ramadhan baginda bersabda: "Barangsiapa mahu maka berpuasalah ia, dan barangsiapa tidak mahu, maka boleh meninggalkannya" (Riwayat: Bukhari & Muslim).

Baca entri Faisal Tehrani mengenai sejarah 'ASYURA, yang dipetik dari Persatuan Ulama' Malaysia, serta fadilatnya yang diusahakan Kassim Selamat

Nota: Salah satu tanggapan 'salah' bagi orang-orang kita (Melayu) khususnya tentang amalan SUNAT adalah "...alah itu sunat jer, buat dapat pahala - tak buat tak mengapa!" Ianya sewajarnya digantikan dengan kalimah "...amalan sunat apabila dilakukan ganjarannya PAHALA, jika ditinggalkan RUGILAH jadinya!"... - hanya Allah Yang Maha Mengetahui.