CABARAN BERMULA - Ayat Pertama...

Penerbitan sulong karya Norlela Zubir "Bagaimana BISNES KELUARGA BERJAYA" di bawah naungan PTS Professional itu sebenarnya telah memberi suntikan semangat (yang tidak pernah dirasai sebelum ini) untuk terlibat sama dalam dunia penulisan kreatif khususnya.

27 Mei 2007 merupakan tarikh yang menandakan bermulanya suatu perjalanan yang jauh dan amat mencabar, dalam percubaan melibatkan diri semula di dalam bidang yang lebih 30 tahun telah ditinggalkan.

Penulisan menggunakan kaedah Surah Yusof yang diperkenalkan itu telah merubah persepsi tentang betapa sulitnya menulis, apatah lagi untuk MENERBITKAN BUKU.

Justeru itu, akujanji dengan Puan Ainon Mohd, Sifu PTS pastinya suatu tindakan yang sengaja "mencari penyakit".... Namun, melihat apa yang telah, sedang dan akan rencanakan serta bukti-bukti kejayaan yang jelas; tindakan itu pastinya bukan suatu kesilapan - mungkin itulah jalan yang telah ditunjukkan Allah, selaras dengan niat untuk MENGIMPAQKAN sedikit ilmu dan pengalaman yang ada kepada anak bangsa - sebelum dipanggil kembali kepadaNya.

Berikut sedutan email Sifu PTS bertarikh 4 Jun 2007, pembakar semangat....!

On 6/4/07, ainon mohd <ainonm@pts.com.my> wrote:
Asalamualaikum!

Membaca catatan tuan ini, saya jadi amat teruja!

Supaya tuan jadi tambah berkobar-kobar mahu menulis jibunsyi itu, ini saya kirimkan contoh format bagaimana jibunsyi ditulis menggunakan KJ METHOD.

On 6/4/07, SABTU M Ali <mailto:sab2.pts@gmail.com> wrote:
Pn Ainon, terima kasih.
InsyaAllah, akan saya mulakan penulisan ini...

"jibunsyi dukalara 50 tahun Sabdan, seorang anak yatim dan budak kampong yang menjadikan Si Bulat (kerbau pembajak sawah padi datuknya) kawan inspirasi setianya. Sering diperlekehkan orang kerana idea gila cerdiknya. Pernah membisikkan cita-citanya hanya hendak naik kapal terbang, ke telinga Si Bulat... Jika dahulu memimpin (tali) kerbau, kini terlibat dalam memperkasakan pembangunan strategik bisnes dan organisasi korporat /dan SME Negara..."

salam. hjSab2


On 6/4/07, ainon mohd <
ainonm@pts.com.my
> wrote:
Alaikumussalam warahmatullah hiwabaraktuh!
Saya mendoakan tuan sentiasa berada dekat dengan pertolongan Allah.


Terima kasih kerana sudi bersama-sama dalam saf PTS memandaikan bangsa kita. Inilah cara kita berjuang menyampaikan pesan-pesan Nabi Muhammad, yakni melalui penulisan dan aktiviti penerbitan.

Orang Melayu memerlukan banyak trainer dan konsultan Melayu. Barang siapa yang masuk sektor ini amat saya sokong. Pengalaman selama 14 tahun saya berkecimpung sebagai usahawan trainer swasta menunjukkan banyak rezeki dalam bidang training. Itulah sebabnya saya hendak turunkan apa-apa pengalaman yang saya ada kepada mentee2 saya dalam bengkel yang saya akan kendalikan.

Bersama-sama ini dikepilkan contoh format sinopsis jibunsyi.

CABARAN PERTAMA:
Memulakan langkah untuk menulis "AYAT PERTAMA"...

Penulisan novel jibunsyi "Inspirasi Si Bulat" (tajuk awal /sementara) akan dijadikan kayu pengukur, s
ebagai proses penyemakan semula keupayaan menulis.

Pastinya, yang menjadi idaman adalah penulisan kreatif berkaitan dengan pembangunan strategik dan pengurusan prestasi (KPI) dalam pembangunan modal insan Negara. InsyaAllah.

Salam.