fORMULA 5P: PERCAYA

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,
Sabtu M A,

Wah! Rasa sekejap sahaja 4 hari, ini sudah hari kelima kita berbincang dan berdiskusi mengenai FORMULA 5P. Hari ini kita akan berbincang FORMULA 5P yang terakhir iaitu PERCAYA.

Penulis karya bestseller menulis apa yang mereka percaya dan bukannya sekadar omongan. Apa yang mereka tulis itu adalah apa yang mereka amalkan, buat dan berpegang. Prinsip PERCAYA ini menjadikan penulisan penulis lebih dekat dengan pembaca.

Mengapa?

Apabila dia percaya dan yakin dengan apa ditulis, ia menunjukkan bahawa pengarang itu menulis dengan hati. Penulisan dengan hati ini dipandu dengan emosi, perasaan dan pegangan teguh. Makin dalam percayanya pengarang kepada penulisannya, makin mendalam para pembaca mengikutinya. Prinsip inilah yang menyebabkan si pembaca boleh ketawa, boleh tersenyum, boleh menangis, boleh gembira, boleh termotivasi dan teruja disebabkan kesannya amat mendalam.

Kita lihat karya seperti Ihya Ulumuddin karangan Al-Ghazali. Benar-benar meresap masuk ke hati nurani. Penyucian jiwa dan kalbu disulami peringatan daripada Tuhan menggambarkan keperibadian tinggi Al-Ghazali. Ada sesetengah karya tulisan pakar motivasi, apabila dibaca ia tidak membawa apa-apa kesan. Ini disebabkan ia hanya menulis berdasarkan fakta bukan hati.

Pada pandangan saya FORMULA 5P yang kelima inilah yang paling susah untuk dibuat dan diperoleh. Sesiapa yang sudah sampai tahap ini, dia sudah boleh ditauliahkan sebagai penulis bestseller sepanjang zaman.

Sekarang kita sudah berdiskusi mengenai FORMULA 5P yang memberikan kejayaan kepada pengarang bestseller. Saya yakin dan percaya, apabila kita mula mengamal dan mengaplikasikan prinsip-prinsip ini, Sabtu M A sudah memulakan langkah menuju kearah penghasilan karya bestseller Sabtu M A.

Apa tunggu lagi? Bila anda ingin memulakan penulisan?

Walaubagaimanapun ada satu perkara yang ingin saya beritahu. Saya dalam proses mengemaskini satu ebook "TEKNIK MENULIS EFEKTIF". ebook ini akan menyentuh satu teknik menulis yang menjadi pegangan beberapa pengarang hebat di PTS Millennia Sdn Bhd seperti Ainon Mohd, Ahmad Fadzli Yusof dan Ahmad Naim Jaafar. Mereka membuktikan bahawa teknik ini menjadikan mereka pengarang yang prolifik.

Anda mahukan rahsia mereka? Nantikan kehadirannya tak berapa lama lagi. Saya akan mengemaskini maklumat mengenai ebook ini khusus kepada Sabtu M A.

Terus menulis dan terus berkarya.

PETIKAN DARI SUMBANGAN:
MQ Development
188 Jalan Tengku Sulaiman
28700 Bentong Pahang Darul Makmur Malaysia