minda.JUMAAT: imani minda

Sesungguhnya, orang yang beriman itu adalah yang sentiasa mengabdikan dirinya hanya untuk Allah. Dan akidah atau 'sistem kepercayaan' adalah asas dalam kehidupan seorang Muslim. Ia adalah struktur keimanan. Jika lemah akidahnya maka runtuhlah keimanan beragamanya...

Perkara yang dinyatakan di atas adalah ayat-ayat lazim. Semua orang tahu!...

Tahukah kita bahawa proses memantapkan asas akidah itu tempatnya "di hati". Dari mata turun ke hati. Dan hatilah yang sentiasa mengingatkan batas-batas dalam mengukuh atau merobohkan iman yang sedia ada.

Namum hati itu pusat kawalannya di otak. Otak manusia itu ibarat "Central Processing Unit"nya yang menghasilkan kepelbagaian dan keajaipan dalam bentuk minda!

Dari pengamatan saya, pengukuhan struktur akidah itu terbina dari proses mengIMANI minda.

Banyak perkara-perkara yang berkaitan imani.MINDA dikupas baik oleh Tuan Fuad Latip di blog Jiwa Positif dan Hidup BerTUHAN.

Saya ingin petik entri Otak dan Minda yang ada kaitannya dengan apa yang dibincang di atas:

"...Dengan pengetahuan ini, kita mampu memahami konsep Redha dan Tawakal kepada Allah dengan penyerahan jiwa dan raga 100% kepadaNya.

Dengan pengetahuan ini, kita mampu memahami konsep Qada’ dan Qadar dengan baik lalu kita mengetahui jalan mana yang perlu dipilih untuk masa depan kita.

Dengan pengetahuan ini, kita mampu mewujudkan rasa CINTA dan KASIH yang tidak berbelah bahagi kepada Allah SWT ..." Baca seterusnya