belimbing dan tompok

Selalunya belimbing akan berbuah lebat selepas hujan 'musim panas' turun. Boleh dikatakan ianya tidak bermusim... Pokok itu mengambil hampir sepertiga kawasan dari sudut hijau di belakang rumah.

Disamping menjadi perisa dalam sambal kacang ketupat, belimbing (buluh) itu banyak khasiat kesihatannya.

Kaya dengan vitamin A dan C. Daunnya juga menunjukkan sifat-sifat antibakteria.

Jus belimbing dapat mengubati tekanan darah tinggi, selain dari melegakan perut memulas dan panas badan. Air rebusan daun belimbing elok untuk mengecutkan tisu dan rawatan lepas bersalin. Juga untuk merawat jerawat di muka dan bengok. [sumber: Dr. Ong Heng Chooi, Siri TerapiAlami - Sayuran, Khasiat Makanan & Ubatan, UPD 2007]

Si Tompok adalah 'koleksi' terbaru kucing di belakang rumah.
Sudah lebih dua minggu menetap.
Warna dan corak bulunya mirip ibunya.
Ibunya memang pandai menjaga anak-anaknya.
Garang dan tidak mudah didekati.
Seperti biasa, apabila tiba masa anak-anaknya
akan 'diserahkan' kepada kami...

Tetapi kali ini proses serahan itu agak berbeza. Dari 3 ekor anaknya, Si Tompoklah yang paling 'keding' (selekeh, comot dan kurus). Dan Si Tompoklah yang dijadikan 'ayam tambatan' dalam mendapatkan makanan dari kami... Dua ekor lagi tunggu bersama ibunya di luar pagar - lari apabila didekati!

Lihatlah gelagat Si Tompok yang sama-sama sebok ketika kami meninjau buah belimbing... Sering terjadi, setiap kali ketibaan kucing yang baru akan membawa bersama rezeki - buah belimbing yang bergugusan!