KPI Dashboard

mindaJUMAAT: bahaya sekularisme

minda.JUMAAT kali ini ingin berkongsi intisari kuliah Maghrib Ahad lalu. Ianya adalah kuliah bulanan bersiri yang menarik - "Ancaman Bahaya Sekularisme" yang dihujahkan Ustaz Zulkifli Hj Ismail.

Sekularisme adalah fahaman politik dan kehidupan yang menolak dan menentang penghayatan Islam sebagai satu peraturan hidup yang lengkap...

Dalam mengupas sikap dan konsep pendakwah yang 'berdolak-dalik' dalam mentaati perintah Allah, perkara-perkara berikut perlu difahami:

a. Sikap buruk pendakwah yang mempertahankan peribadi seseorang demi sanjungan manusia, sehingga mereka terlena dengannya;

b. Pendakwah yang sebenar dapat dilihat pada amalannya dan menyerlahkan kebenaran Allah. Pendakwah palsu hidup dengan kata-kata dan sumpah sebagai perisainya. Rujuk tempelakan Allah keatas golongan tersebut dalam Ayat 53, Surah an-Nuur.

c. Kemenangan Islam itu apabila ianya tidak dipinggirkan lagi. Sesungguhnya tiada jalan pintas dalam membentuk penghayatan Islam. Cabaran utama adalah 'penjara minda sekular' yang dibina sendiri.

Nota
1. Contoh-contoh 'penjara minda sekular': "...masyarakat majmuk dan apa jua alasan strategik atau kepentingan politik digunakan untuk menghalalkan penangguhan perlaksanaan hukum atau syariat Allah..."

2. Tidak yakin (dalam melaksanakan hukum Allah) adalah minda strategik sekular!

3. Kuliah Ustaz Zulkifli itu berpandukan buku terbitan dan edaran beliau sendiri bertajuk "Ancaman Bahaya Sekularisme" (Baitul Quraa', 2002)