KPI Dashboard

minda.DUBAI 4: jangkauan impian

Apabila dikatakan Tok Sheikh itu main ilmu 'kun-faya-kun' dalam membangunkan infrastruktur Dubai, ia bukanlah tanpa strategi yang kukuh... Sebagai contoh untuk adunan konsep persyarikatan berkesan, reformasi sektor awam telah dimulakan seawal 2000an. Bermula dengan bantuan kepakaran UNDP...

Satu perkara yang mungkin ramai di antara kita tidak sedari... Diplomat UNDP yang dipertanggungjawabkan itu adalah seorang rakyat Malaysia! Beliau adalah Dr Mohammad Emir dari Ampang.

Secara kebetulan berkenalan dengan Dr Emir di ruang siber 3 tahun lalu, ketika berkongsi pengalaman berkenaan BPR (business process reengineering). Dan semasa berada di Dubai tahun 2005 dijemput ke pejabatnya di Kementerian Kewangan dan Industri (MoFI) UAE. Selepas itu beberapa kali 'bertemu' di KLIA... insyaAllah, jika berkesempatan dalam minggu ini akan berjumpa beliau di pejabat.

Kini beliau berkhidmat sepenuh masa sebagai Penasihat kepada kerajaan UAE dalam aspek-aspek reformasi sektor awam.

Mungkin Burj Dubai merupakan jangkauan impian Tok Sheikh... Masih segar di ingatan apabila Dr M (ketika itu baru bersara) diberi penghormatan untuk 'meninjau' model Burj Dubai... liputan muka hadapan semua akhbar tempatan UAE. Setiap kali menaiki teksi di Dubai dan apabila tahu kita orang Malaysia, pemandunya akan tanya: "... do you know Dr Mahathir?..."

Mungkin pengunjung /pembaca boleh buat kesimpulan sendiri apa yang tersirat di entri kali ini, khususnya perenggan akhir di atas?