KPI Dashboard

Malaysia ke ISS...hari ini


BAIKONUR (KAZAKHSTAN), 9 Okt (Bernama) -- Dr Sheikh Muszaphar Shukor, 35, dipilih oleh Jawatankuasa Pemilihan Angkasawan Agensi Angkasa Russia (ROSCOSMOS) sebagai angkasawan pertama Malaysia untuk misi ke angkasa lepas esok.

Doktor bedah ortopedik berusia 35 tahun dari Universiti Kebangsaan Malaysia yang berasal dari Seremban itu akan berada 10 hari di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS). Beliau akan berlepas bersama Komander Peggy Whitson dari Amerika Syarikat dan jurutera penerbangan Yuri Malenchenko dari tapak pelancaran Baikaonur Cosmodrome pada pukul 7.21 malam waktu tempatan (9.21 malam waktu Malaysia).

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Dr Jamaludin Jarjis berkata pemilihan Dr Sheikh Muszaphar berasaskan pencalonan asal oleh Malaysia kepada ROSCOSMOS yang mencalonkan Dr Sheikh Muszaphar sebagai calon pertama dan Kapten Dr Faiz Khaleed, 27, sebagai calon kedua.

Selain itu jawatankuasa berkenaan mengambil kira laporan semua komponen dan pihak yang terlibat dalam melatih kedua-dua angkasawan itu, katanya. Beliau berkata semasa keputusan itu diumumkan, Dr Sheikh Muszaphar dan Dr Faiz serta krew masing-masing turut hadir. Katanya mesyuarat setengah jam itu juga bersetuju supaya Dr Faiz dihantar menyertai misi angkasa bagi sesi 2008/09 dan sementara itu dibenarkan turut berlatih di Pusat Latihan Angkasawan Yuri Gagarin, di Star City, Moscow, Russia.... [Berita lanjut]

Lagi berita di Berita Harian ...dan bandingkan berita terkini NASA mengenai Ekspedisi ISS ke XVI... Lapuran Khas di Utusan Malaysia dan theStar dan fakta-fakta Ekspedisi XVI Soyuz TMA-II dari persfektif RosCosMos (Russia).