KPI Dashboard

persekitaran YSB (5) - POLITIK

Faktor PEST yang pertama ialah POLITIK.

Ahli politik, di mana sahaja di dunia sebenarnya adalah 'pembikin berita'.

Kadangkala berita gembira,
Kadangkala berita membawa derita,
Kadangkala berita yang tiada beritanya!

Berita-berita yang dipengaruhi politik banyak memberi kesan kepada persekitaran. Perubahan kuasa politik sering memberi kesan mendalam persekitaran bisnes sesebuah Negara. Namun, bagi Negara yang kerangka pemikiran di kalangan rakyatnya sudah 'mantap', perubahan kuasa politik tidak memberi kesan yang ketara. Contohnya Jepun dan USA.

Walau pun di Jepun Perdana Menterinya bertukar setiap tiga tahun, seolah-olah tidak memberi kesan kepada kuasa ekonomi Asia itu memacu dunia ekonomi global. Begitu juga USA, setiap kali pertukaran Presiden (dari dua parti politiknya) polisi luar negaranya, khususnya terhadap anak emasnya Israel tetap kekal. Mencari jalan untuk berperang digelanggan negara lain segar sepanjang zaman. Mengapa? Kerana kuasa politik USA ditangan kuasa ekonomi Israel di USA!

Politik dan kehidupan sudah sebati dalam hidup kita. Sampai ketikanya nanti penjurusan pemikiran kita berlandaskan politik itu menjadi tindakan sepontan!

Itu sebabnya, bagi kebanyakan orang Melayu hendak buat bisnes mesti main politik. Kalau tidak main politik tidak boleh bisnes! Inilah masalahnya dengan minda orang kita...

Lebih 12 tahun lalu, ketika ditugaskan untuk mengwujudkan Program Pembangunan Usahawan (melibatkan tiga Syarikat gergasi Negara); salah satu faktor kegagalan dan cabaran yang menanti adalah skeptisme "orang Melayu buat bisnes mesti main politik, kalau tidak main politik ia bukan Melayu!" Sestrategik mana untuk mengatasinya, rupa-rupanya 'main politik' jugalah pemusnahnya! Ada kebenarannya.

Begitulah juga dengan sukan... baru minggu ini timbul kesedaran bahawa orang politik yang menjadi 'pemimpin sukan' itu lebih memudaratkan, dari baiknya. Mungkin setelah jelas sekarang lunturnya kecemerlangan 'bisnes' beberapa jenis sukan yang dipolitikkan?

Yang pastinya, komponen politik dalam menjana persekitaran yang selalu berubah itu tidak memerlukan penjelasan yang panjang...