persekitaran YSB (3) - 5 SOALAN


Kita teruskan bicara tentang persekitaran bisnes. Persekitaran yang mempengaruhi persepsi pemikiran kita. Telah juga disentuh betapa persekitaran yang selalu berubah itu membina kuasa persepsi minda kita.

Dalam merangsang pemikiran strategik, persekitaran YSB itu pemangkinnya. Bagaimana tindakan kimia itu berlaku di dalam minda kita?

Bandingkan kedua-dua imej berkaitan buku Harry Potter siri ke 7 di entri minda.MINDA kelmarin. Apa yang membedzakan keduanya?

Ya. Awang Selamat meratap lagi dalam senyum kambingnya. Sedangkan reaksi peminat fanatik siri HP itu sebaliknya! Dari kedua-dua imej itu terpanjarlah 1001 tafsiran minda yang menghubung kaitkan ruang lingkup persekitarannya. Tetapi, bukan itu yang kita hendak bicarakannya di sini.

Dalam memahami persekitaran bisnes yang kompetitif, dipetik lima soalan yang pernah diajukan oleh Jack Welch, bekas peneraju korporat gergasi dunia GE dalam bukunya ‘Winning’:
1. apakah ruang lingkup persekitaran yang dibayangkan?
2. di mana letaknya kehebatan pesaing kita dalam tempoh tiga tahun lepas?
3. dalam tempoh yang sama, apa yang telah kita lakukan?
4. apakah kebarangkalian serangan pesaing ke atas kita?
5. apakah pelan survival yang drastik dalam menangani persaingan?

Dibangkitkan persolan-persoalan di atas adalah untuk kita memahami ‘serangan selepas subuh pagi Sabtu 21 Julai 2007’ pasaraya TESCO dan Carrefour keatas pasaran buku import yang sebelum ini dikuasi MPH, Popular dan serakan dengannya!

Tanpa diduga, telah wujudnya suatu persekitaran yang baru pasaran buku import yang sebelum ini tidak terfikir oleh pemain-pemain tradisinya.

Mengapa Borders tidak turut sama menarik balik pengedaran buku itu seperti yang dilakukan MPH, Popular, Times dan Harris?

Apakah kenakalan TESCO dan Carrefour itu memberi satu isyarat baru senario buku-buku import?

Apakah jeritan Presiden MBA (Malaysia Bookseller Association) kepada TESCO dan Carrefour didengari atau hendak dilayan?