KPI Dashboard

persekitaran YSB (2) - Maklumbalas

Hari ini, Jumaat 20.07.07...

Ramai di antara kita, mungkin tarikh itu adalah hari-hari biasa yang berlalu, selang 24 jam. Tetapi, tidak kurang pula ramai lagi yang berminat dengan firasat nombor mengeluarkan fatwa-fatwa nombor masing-masing ke atasnya!... 2007.07, 20072007 dan sebagainya. Seperti jugalah dengan tarikh 07.07.07 yang lalu. Apa sebenarnya ada pada nombor?

Sengaja dibawakan topik mudah berkaitan nombor tujoh (7) dan kosong (0) ini, sekadar untuk proses regangan minda. Begitulah juga dengan amalan biasa dilakukan sebelum memulakan senaman. Akhirnya, senaman yang mengeluarkan peluh itu sahaja yang diambil kira!

Minda kita dikawal terus oleh persekitarannya. Persekitaran jugalah yang merobah persepsi dan tindak-tanduk kita (klik entri Akademi Penulis, berkaitan persepsi). Bagaimana pula apabila kita berada di dalam keadaan persekitaran yang sentiasa berubah (YSB)? Cuba bayangkan apa yang akan terjadi sekiranya matlamat akhir kepada strategi yang ditetapkan, terus menerus mengikut rentak perubahan persekitaran itu.

Tentu sekali kita teringat kepada kata-kata 'seperti lalang ditiup angin' untuk membayangkannya! Mengapa?

Sepuloh hari lepas Puan Sifu menulis Apabila Jerung Terjun Masuk ke Kolam Keli. Analogi itu merupakan suatu keadaan yang lazimnya tidak berlaku. Tetapi, tidak juga dapat dihalang dari berlaku. Dalam persekitaran bisnes semua kemungkinan boleh berlaku. Hanya masa sahaja yang menunggu!

Apa yang akan berlaku apabila jerung (besar) masuk ke kolam keli (kecil)? Lazimnya minda kita akan memberi respon "mana mungkin boleh masuk!". Tetapi jika minda kita di asak bertubi-tubi (untuk membolehkan jerung berjaya berenang selesa di dalam kolam keli), apa pula respon minda kita? Tentu mencari kaedah untuk membolehkannya. Tetapi, impaknya belum pasti!

Mengapa minda kita boleh juga berubah responnya? Kerana sifat-sifat jerung, kolam dan keli telah diperolehinya. Dari mana?

Jawapanya MAKLUMBALAS persekitarannya.!